Voor auto’s met datum eerste toelating gelegen in 2018 zijn er twee categorieën voor de bijtelling voor de auto van de zaak die zakelijk en privé worden gebruikt (privé bij méér dan 500 km). Voor de auto’s die geheel en uitsluitend elektrisch rijden geldt slechts het bijtellingspercentage van 4% (=22%-/-18%). Voor voertuigen met 1 of meer gram CO2-emissie per kilometer geldt 22% bijtelling.

Vanaf 1 januari 2019 komt er een weer aangepaste regelgeving. Het bijtellingspercentage van 4% geldt alleen nog voor geheel elektrische auto met een cataloguswaarde tot € 50.000. Kost de auto bijvoorbeeld € 90.000 dan is de bijtelling over het meerdere, dus over € 40.000 maar liefst 22% bijtelling. Het vooruitzicht is verder dat vanaf 2021 een tarief geldt van 22% bijtelling over de gehele cataloguswaarde. Dit gaat dus ook gelden voor elektrische auto’s. Elektrische auto’s zoals de Tesla Model S, Model 3 en Model X en de Jaguar I-Pace zitten flink boven de prijs van € 50.000. Deze auto’s worden dus duurder in de bijtelling. De fiscale regeling met twee tarieven voor een en dezelfde auto geldt in ieder geval voor 2019 en voor 2020.

Dus is er op dit moment (2018) voor de zakelijke rijder met een elektrische auto nog voordeel te behalen. Het bijtellingspercentage van een auto staat immers voor vijf jaar vast. Die periode begint op de eerste dag van de ‘datum eerste toelating’, ofwel de dag waarop het kenteken van de auto voor de eerste maal op naam is gesteld. Gebeurt dit in 2018, dan zou het bijtellingspercentage van 2018 nog gedurende vijf jaar gelden. Er zijn (nog) geen geluiden die het overgangsrecht doen afschaffen.

Advies
Zoals de plannen er nu liggen voor de wijzigingen in het percentage bijtelling geheel elektrische auto van de zaak, is het aan te raden om de auto dus nog dit jaar aan te schaffen. Een praktisch probleem is de levertijd van deze auto’s en het fiscale vereiste voor het toepasselijke percentage bijtelling van de ‘datum eerste toelating’, die voor 31 december 2018 moet plaatsvinden.