Als je thuis een bedrijf wilt beginnen, dan moet je hiervoor toestemming vragen aan je gemeente. Hoe hierop wordt gereageerd, hangt af van de gemeente waar je gehuisvest bent en het soort bedrijf dat je wilt beginnen. Over het algemeen: hoe meer lawaai en overlast (ook bezoek van klanten) je bedrijf veroorzaakt, hoe kleiner de kans is dat een gemeente zomaar akkoord gaat. Je bedrijf moet in elk geval passen in het bestemmingsplan. Dat kan nog een klus zijn als dat niet zo is. Denk aan kosten voor het aanpassen van het bestemmingsplan.

Koop- of huurwoning

Verder is het van belang of je vanuit een huur- of een koopwoning gaat werken. Bij een huurwoning moet je rekening houden met je huurovereenkomst. Niet elke verhuurder is blij met bedrijvigheid in zijn pand. Met een koopwoning waarop nog hypotheek rust, moet je contact opnemen met je hypotheekverstrekker. Ook die kan bezwaar maken.

Personeel

Zo spelen er dus een aantal factoren een rol. Wil je bijvoorbeeld personeel aannemen, vergeet het dan maar om vanuit huis te werken of je moet je personeel meteen kost en inwoning geven, aldus de Kamer van Koophandel. Informeer je dus goed voordat je een bedrijf vanuit huis begint. Behalve de gemeente is de Kamer van Koophandel een prima instantie om je te oriënteren.

Kosten

Kosten die je maakt voor je onderneming zijn in principe aftrekbaar voor de belasting. Voor sommige kosten zoals de aanschaf van een kopieermachine voor de zaak is dat duidelijk aan te tonen. Maar voor zaken als stroom en gas is dat niet zo. De Belastingdienst probeert het ondernemers makkelijker te maken door op hun site een module aan te bieden, waarmee je kunt inschatten of de kosten voor stroom en gas (deels) aftrekbaar zijn. Het is niet meer dan een hulpmiddel. Voor het schemergebied tussen misschien wel en misschien niet, raadt de Belastingdienst aan om contact met je boekhouder op te nemen.

Het is dus maar hoe je het formuleert of je energiekosten als kosten kunt opvoeren. Wie er voor wil gaan, moet bereid zijn hobbels nemen. Aan de hand van de module van de Belastingdienst een paar voorbeelden.

Eigen opgang

Voor de Belastingdienst moet een werkruimte aan een aantal kenmerken voldoen zoals een eigen opgang of ingang en eigen voorzieningen als een eigen toilet en watervoorziening. Dat luistert vrij nauw. De Belastingdienst formuleert het als volgt: “De werkruimte zou je ook als zodanig kunnen verhuren aan bijvoorbeeld een onbekende.” Daarmee vervalt in feite al de tot kantoor omgebouwde slaapkamer als officiële werkruimte.

Administratief splitsen

Het is echter mogelijk om je woning administratief te splitsen voordat je een eigen bedrijf begint of voordat je voor het eerst het pand deels als bedrijfsruimte in gebruik gaat nemen. Dit splitsen is niet iets dat je op een achternamiddag regelt. Er zitten strenge eisen aan vast. Het is aan te raden hiervoor een deskundige in te schakelen. Je kan wel zelf aardig inschatten of splitsing iets voor je is. Behalve de tool van de Belastingdienst geeft ook de tool van Nuon een goede indicatie voor jouw situatie. Het is zeker het bekijken waard en het kan je jaarlijks veel geld schelen.